Druk Cyfrowy

Druk cyfrowy w przeciwieństwie do druku offsetowego nie wymaga aż tak dużego nakładu pracy. Poprzez wyeliminowanie naświetlania, wykonywania blach oraz potrzeby robienia próbnych odbitek cromalinowych, przygotowanie pracy trwa znacznie krócej, a co za tym idzie, również sama produkcja materiałów jest znacznie szybsza i pozwala drukować niemalże „od ręki”.

Niestety niskonakładowy druk cyfrowy jest znacznie droższy od offsetu przy dużych nakładach, jednakże jeżeli potrzebujemy 100, 200, 300... kartek - "cyfra" idealnie się do tego nadaje.

Podstawowe zastosowanie wydruków cyfrowych to:
- materiały konferencyjne,
- akcje mailingowe,
- niskonakładowe billboardy (także raster stochastyczny),
- kartki świąteczne,
- materiały prezentacyjne,
- wizytówki,
- niskonakładowe wydruki w nietypowym formacie,
- prace magisterskie,
- bannery,
- plakaty (możliwość sklejenia z kawałków),
- standy,
- ulotki,
- naklejki,
- zaproszenia (zwłaszcza personalizowane),
- czeki (numerowane),
- informatory.

Jak to działa?

Przygotowana praca (postscript, pdf, eps) jest przesyłana do RIP-a podobnego do tych, które są używane w naświetlarkach.

Zasadniczo maszyny do druku cyfrowego działają na zasadzie zbliżonej do drukarek laserowych. Przygotowana praca (postscript, pdf, eps) jest przesyłana do RIP-a podobnego do tych, które są używane w naświetlarkach. Tam, po zrobieniu tzw. Impozycji, czyli ustawieniu użytków i zrastrowaniu jest ona wysyłana do maszyny.
Druk (rolowy lub arkuszowy) odbywa się przy użyciu tonera w simplexie (jednostronnie) lub w duplexie (dwustronnie). Drukarnie cyfrowe wyposażone są na ogół w profesjonalne introligatornie, w związku z czym,  odbieramy od razu gotowy produkt - przycięty do formatu, zbigowany, zszyty itp.

Wady

Podstawową wadą jest koszt. W zależności od systemu, cena za kartkę A4,  zadrukowaną dwustronnie, może dochodzić do kilku złotych...

Za każdym razem, gdy planujemy wykonanie druku cyfrowego, dobrze jest skalkulować opłacalność tego przedsięwzięcia. Może się bowiem okazać, że daną pracę taniej (a często także lepiej) będzie wydrukować na offsecie.
Inną wadą jest mniejszy niż w przypadku druku offsetowego wpływ przygotowalni na efekt końcowy. Wiąże się to z pewnym ryzykiem, szczególnie w sytuacji, gdy przygotowujemy pracę dla bardziej wymagającego Klienta. Nie mamy bowiem możliwości dostarczenia próbki drukarskiej do akceptacji (cromalinu, matchprintu). To, co przygotowaliśmy, zobaczymy dopiero po odebraniu całego nakładu.

Zalety

Niewątpliwie jedną z największych zalet druku cyfrowego jest czas wykonania, który nie przekracza 24 godzin. W przypadkach awaryjnych także można wydrukować pracę "od ręki".

Inną, równie ważną zaletą jest możliwość wykonania tzw. druku personalizowanego, niedostępnego w żadnej innej technice drukarskiej. Na czym to polega? Otóż istnieje możliwość wydrukowania pracy w nakładzie, powiedzmy, 500 imiennych egzemplarzy. Jest to szczególnie użyteczne w przypadku akcji mailingowych, ale także przy przygotowywaniu materiałów konferencyjnych i innych druków, w przypadku których odbiorca jest określony. Każdy z nas, niejednokrotnie otrzymywał pisma rozpoczynające się od słów: "Szanowna Pani/Panie / Zachęcamy Panią/Pana do odwiedzenia...". A przecież wolelibyśmy być traktowani indywidualnie, np.: "Szanowna Pani Mario / Zachęcamy Panią do ponownego odwiedzenia...". Tekst personalizowany zaznaczono kursywą. Możliwości wykorzystania personalizacji są niemal nieograniczone. Od firmowych kartek świątecznych po tekst na zaproszeniach ślubnych.
Dużym plusem druku cyfrowego jest uniezależnienie się od umiejętności drukarza. Drukarz w drukarni niskonakładowej jest w zasadzie operatorem komputera, mającym mocno ograniczony wpływ na efekt finalny.
Zaletą jest też prostota przygotowania. Nie musimy być profesjonalistami, żeby prawidłowo przygotować pracę do druku. Wystarczy dostarczyć drukarni pracę w postaci elektronicznej (plik otwarty, postscript, pdf), określić rodzaj i gramaturę papieru, podać nakład - i to wszystko.

Porady

Przed przygotowaniem pracy do druku cyfrowego należy koniecznie skontaktować się z drukarnią, która wykona nasze zlecenie.

Ich sugestie i zalecenia (format druku, kolorystyka itp.) trzeba koniecznie wziąć pod uwagę. Jeśli przygotowujemy dokument zamknięty (postscript), dobrze jest korzystać z zalecanego dla danej maszyny drivera. Aby uniknąć niespodzianek, najlepiej jest zamienić fonty na krzywe bądź też dołączyć je do pracy. Dobrze jest również sprawdzić, czy drukarnia przyjmuje prace w formacie pdf. Jeśli tak, zapytajmy o ustawienia przy jego generowaniu (rozdzielczość, sposób kompresji itp.).